Navigare Necesse Est! Hop on-board – Welcome to the blog Navigare necesse est, a blog about sailing and food & drink on-board. It is about cruising among all the islands of the Baltic sea and the archipelago of Stockholm especially. The archipelago around Stockholm has over 20.000 islands and islets and it is very dear to me and it is among these I have my home harbor. About me: I, Tyra the author of this blog live on a rather small island near the town Vaxholm. I have the Coastal Skipper Certificate and this Coastal Skipper Certificate is the second level of the official Swedish nautical training courses for recreational boat drivers. I love night navigation and has an in-depth knowledge of both day and night navigation, 'close to shore' as well as offshore. The Coastal Skipper Certificate is compulsory for the sailing of boats larger than 12 x 4 meters. Our boat is not that big at all but you never know one day perhaps I really need it. Although I'm sometimes the Captain of the boat and enjoys it I think I am more than willingly to spend a lot of time down in the galley. I just love to cook and bake on-board and I'm lucky I don’t get seasick below deck as many people unfortunately do, the only problem when cooking on-board is when it is leaning too much to one side and if we are going on the wrong tack. View my profile.



Sunday

Hundvakten?

Inget för mej.....Jag är ingen nattuggla, vill helst gå och lägga mej efter 10 nyheterna! Så hundvakten får någon annan ta.
Så här ser den traditionella dygnsindelningen ut. Dygnet delas in i 7 pass
12-16 Middagsvakten
16-18 1:a plattvakten
18-20 2:a plattvakten
20-24 Första vakten
00-04 Hundvakten
04-08 Dagvakten
08-12 Förmiddagsvakten

2 comments:

Anonymous said...

Jag diggar det dar med att dagvakten ar igang mellan 04-08! No rest for the wicked! :) Jag tror jag tar det passet - fardig lagom till morgonfikat och sen en lugn dag under de fladdrande seglen. Onskar att jag kunde vara med mer i sommar :/

Kul med en till blogg - bring them on! Kram / Emsilisa

Anonymous said...

Seglade morgonvakten 04 - 08 & 16 - 20 i många, långa år. I skansen. För om masten. På den tiden seglade vi fyra om fyra. Förbjudet sedan 50 eller 60 år nu. 4 timmar vakt på däck, 4 timmar tjänstgöring under däck. 4 timmar vila. Och DÅ! Skar skepparpiporna genom sömnen: Rejs opp! rejs opp! Fötterna på durken! Alle man till väders! Sätt segel, SÄTT SEGEL!
På 2 år sov jag 3,5 timmar sammanhängande 3 gånger.
Allt dröp av fukt, maten smakade fotogen och ja, där var mask i skorporna.
Vaskning när tillfälle gavs. I sjövatten. Saltvattens-tvål fanns att få i varje bod på den tiden. Sprit, smuggel och sådant var det inte tal om. Bara slit & hårt arbete. Pitt props (finns säkert på Wiki?) till England, kol, borax (fy vad det rev i lungorna!) på återresan. Ibland en avstickare till Medelhavet. Biscaya, inte att leka med.
Cocos-tross släpande efter fartyget. Ifall man ramlade ur riggen. Om lävart. Simma mot tåget. Din enda chans att överleva. Föll man ur riggen i lovart träffade man däck. Trist. Inget att göra.

Segla. Ett sätt att leva.