Exempel Hur lång tid tar det att gå 21 M med 9 knops fart?
T = 21 x 60/9 T = 140 min 2timmar och 20 minuter
Den här bilden är från starten på Gotland runt.
Fart, tid och distans Avstånd och sträckor (distanser) mäts på sjön i nautiska mil (M). 1 M är 1 852 m. Distanser mäter du på sjökortet med hjälp av kortets (lodräta) latitudskalor och en passare. Ta ut t. ex. 1 M på latitudskalan och "gå" med passaren mellan punkterna. Du kan också göra tvärt om, sätt passarens spetsar på de två punkterna och läs sedan av mot latitudskalan. På sjön anges farten i knop. 1 knop är lika med 1 M per timme. Båtens fart mäter man med en logg eller tillryggalagd distans. Med vissa givna ingångsvärden kan du med en enkel räkneoperation få fram fart, tid eller distans enligt följande exempel.
Vilken fart?
M x 60/tid i min.
Vilken distans?
knop x min./60
Hur lång tid?
M x 60/knop
Kursuttagning Till sjöss styr du efter kompassen. Kompassen är indelad i 360° där nord är 0° eller 360°, ost är 90°, syd är 180° och väst är 270°. Kursen du vill styra tar du ut i sjökortet med hjälp av en linjal och transportör. En kurs (rättvisande kurs, K) är vinkeln mellan meridianen och båtens långskeppslinje. När du skall styra efter kompass mellan två punkter tar du ut kursen så här: Lägg linjalen mellan A och B på sjökortet, lägg transportören utmed linjalen och förskjut transportören till närmaste meridian. Korset på transportören skall ligga exakt över meridianen. På gradskalan kan nu två kurser avläsas. Eftersom du har ett bestämt mål vet du om du skall gå nordost eller sydväst.
Bäring och pejling Vinkeln mellan nord (0°) och riktningen till ett föremål kallas bäring. Bäringen till ett siktat föremål bestäms genom pejling. Det enklaste sättet att pejla är att styra rakt mot föremålet och avläsa kompassen, bäringen är då lika med kursen. Du kan också använda en särskild pejlkompass. Om du pejlar två föremål i direkt följd får du två bäringar. När dessa läggs ut i sjökortet får du en skärningspunkt vilken är ditt läge. Om du räknar med ca 5° fel så får du i varje fall en rimlig position. Denna metod kallas krysspejling, det finns flera andra metoder för pejling.
Källa Sjöfartsverket
Fart, tid och distans Avstånd och sträckor (distanser) mäts på sjön i nautiska mil (M). 1 M är 1 852 m. Distanser mäter du på sjökortet med hjälp av kortets (lodräta) latitudskalor och en passare. Ta ut t. ex. 1 M på latitudskalan och "gå" med passaren mellan punkterna. Du kan också göra tvärt om, sätt passarens spetsar på de två punkterna och läs sedan av mot latitudskalan. På sjön anges farten i knop. 1 knop är lika med 1 M per timme. Båtens fart mäter man med en logg eller tillryggalagd distans. Med vissa givna ingångsvärden kan du med en enkel räkneoperation få fram fart, tid eller distans enligt följande exempel.
Vilken fart?
M x 60/tid i min.
Vilken distans?
knop x min./60
Hur lång tid?
M x 60/knop
Kursuttagning Till sjöss styr du efter kompassen. Kompassen är indelad i 360° där nord är 0° eller 360°, ost är 90°, syd är 180° och väst är 270°. Kursen du vill styra tar du ut i sjökortet med hjälp av en linjal och transportör. En kurs (rättvisande kurs, K) är vinkeln mellan meridianen och båtens långskeppslinje. När du skall styra efter kompass mellan två punkter tar du ut kursen så här: Lägg linjalen mellan A och B på sjökortet, lägg transportören utmed linjalen och förskjut transportören till närmaste meridian. Korset på transportören skall ligga exakt över meridianen. På gradskalan kan nu två kurser avläsas. Eftersom du har ett bestämt mål vet du om du skall gå nordost eller sydväst.
Bäring och pejling Vinkeln mellan nord (0°) och riktningen till ett föremål kallas bäring. Bäringen till ett siktat föremål bestäms genom pejling. Det enklaste sättet att pejla är att styra rakt mot föremålet och avläsa kompassen, bäringen är då lika med kursen. Du kan också använda en särskild pejlkompass. Om du pejlar två föremål i direkt följd får du två bäringar. När dessa läggs ut i sjökortet får du en skärningspunkt vilken är ditt läge. Om du räknar med ca 5° fel så får du i varje fall en rimlig position. Denna metod kallas krysspejling, det finns flera andra metoder för pejling.
Källa Sjöfartsverket
1 comment:
Snacka om att du har blivit blogg tokig! Men det är kul att läsa. Skulle nog behöva skriva ner ett och annat om navigering jag med. haha. Ha det gott!
Post a Comment